-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12171 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در زمانهاي گذشته 124 هزار پيامبر براي هدايت انسانها از طرف خدا آمدند، ولي امروزه كه غالب انسانها به راه غير اسلام ميروند، چرا خداوند متعال براي راهنمايي آنها پيامبري را نميفرستد؟ لطفاً به پرسشم دقيق توضيح دهيد.

پرسشگر محترم! به چند نكته توجه فرماييد:

1. به تصريح آيات و روايات اسلامي پيامبر گرامي اسلام، براي هدايت تمام مردم و جهانيان مبعوث شده و آن حضرت آخرين پيامبر و قرآن كريم نيز آخرين كتاب آسماني است كه براي هدايت مردم، نازل شده است; خداوند متعال ميفرمايد: وما اَرسَلنـَكَ اِلاّكافَّةً لِلنّاسِ بَشيرًا ونَذيرًا ولـَكِنَّ اَكثَرَ النّاسِ لا يَعلَمون; (سبأ، 28) ما تو را جز براي همه مردم نفرستاديم تا ]آنهارا به پاداش الهي[ بشارت دهي و ]از عذاب او[ بترساني، ولي اكثر مردم نميدانند. آيه مذكور به وسعت دعوت پيامبر اكرم و عموميت نبوت او به تمام انسانها اشاره كرده است.

قرآن كريم در جايي ديگر ميفرمايد: تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الفُرقانَ عَليَ عَبدِهِ لِيَكونَ لِلعـَـلَمينَ نَذيرا; (فرقان، 1) جاويد و پر بركت است، خداوندي كه قرآن را بر بندهاش نازل كرده تا همه جهانيان را انذار كند.( ر.ك: نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 18، ص 91 ـ 96، دارالكتب الاسلامية، تهران. ) پيامبر گراميميفرمايد: خداوند پنج چيز به من مرحمت فرموده و اين را از روي فخر و مباهات نميگويم ]بلكه به عنوان شكر نعمت ميگويم[ من به تمام انسان ها از سفيد و سياه مبعوث شدم و...( مجمع البيان، مرحوم طبرسي;، ج 5، ص 208، منشورات دارمكتبة الحياة، بيروت. )

2. قرآن كريم، و دين مقدس اسلام، هر آن چه انسان ها در راستاي پيمودن راه كمال و اسباب و ابزار هدايت و راهنمايي، تعليم و تربيت كه نياز داشتهاند، در قالب اصول و فروعي توسط قرآن كريم و پيامبر گرامي، در اختيار آنها قرار گرفته است. و انسان ها دچار نقص قوانين و فقدان ابزار و اسباب هدايت و تعليم و تربيت نيستند; بلكه به آنهاكمتر عمل ميكنند و يا در شناخت آن از ناحيه انسان كوتاهي و سهل انگاري ميشود. خداوند متعال ميفرمايد: ...ولا رَطبٍ ولا يابِسٍ اِلاّفي كِتـَبٍ مُبين; (انعام، 59)... و هيچ تر و خشكي نيست مگر اين كه در كتابي روشن ]ثبت[ است. بنابراين، آن چه مربوط به هدايت و راهنمايي، تعليم و تربيت انسان به سوي كمال بوده در كتاب مبين (قرآن كريم) بيان شده است; و تفسير آن بر عهدة امام معصوماست كه با توجه به روايات و سخنان پيامبر گرامي اسلامو امامان معصوم: كه توسط مفسران قرآن كريم ارايه ميشود انسان ها ميتوانند احكام و راهكارها را از قرآن كريم استخراج نمايند.( ر.ك: تفسير نمونه، همان، ج 5، ص 270 ـ 276. )

و در جايي ديگر ميفرمايد: ونَزَّلنا عَلَيكَ الكِتـَبَ تِبيـَنـًا لِكُلِّ شَيءٍ; (نحل، 89) و ما اين كتاب آسماني ]قرآن[ را بر تو نازل كرديم كه بيان همه چيز در آن است. بنابراين، كليات چيزهايي كه بركتش به هدايت مردم است (اعم از معارف مربوط به مبدأ و معاد، اخلاق فاضله، شرايع و احكام الهي، قصص و... كه مردم در هدايت خود به آن نيازمندند) در قرآن كريم بيان شده و بيان جزئيات نيز به عهدة رسول اكرمو امامان معصوم: گذاشته شده است، پس آن چه كه براي هدايت انسان ها لازم بوده، نازل شده است(ر.ك: قرآن در اسلام، علامه طباطبايي;، انتشارات اسلامي، وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم / الميزان، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 324، مؤسسة النشر الاسلامي، قم. )

3. خداوند متعال، براي پيامبر اكرمجانشيناني قرار داده، كه همان پيشوايان معصوم و امامان بزرگوار: ميباشند كه پس از پيامبر گراميهدايت و راهنمايي جامعه را بر عهده دارند; يـَاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا اَطيعُوا اللّهَ واَطيعُوا الرَّسولَ واُولِي الاَمرِ مِنكُم; (نسأ، 59) اي كساني كه ايمان آوردهايد! از خداوند اطاعت كنيد و از پيامبر و اولياي امر خود نيز اطاعت كنيد. در روايات فراواني آمده كه منظور از اولي الامر امامان معصوم: ميباشند.( ر.ك: تفسير البرهان، محدث بحراني، ج 1، ص 381 ـ 387، انتشارات مؤسسة الاعلمي، بيروت. ) و در دوران غيبت علماي اسلام و فقها نمايندگان امام زمانهستند بنابراين، زمين خدا، هيچ گاه خالي از حجت الهي نيست و اكنون نيز امام زمانسكان هدايت بشريت و مؤمنان راستين را در دست دارد و اگر كسي طالب هدايت باشد، و بخواهد، راه باز است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.